Diverse maatregelen binnen het programma richten zich op het verbeteren van openbaar vervoer knooppunten. In 2019 gaf de stuurgroep van het programma de opdracht om op 11 locaties maatregelen door te voeren. De maatregelen bestaan uit:
- Het uitbreiden van Parkeer en Reis (P+R)-voorzieningen in Heusden, Rosmalen, Zaltbommel en Geldermalsen;
- Het aanleggen van fietsvoorzieningen in Waalwijk, Rosmalen, Boxtel en Zaltbommel;
- Gerichte mobiliteitsmaatregelen voor een aantal bedrijventerreinen in ’s-Hertogenbosch-oost, Veghel en Zaltbommel;
- Automobilisten stimuleren de P+R voorzieningen langs de A2 en A59 te gebruiken.
Stand van zaken
Verschillende maatregelen uit bovenstaand overzicht zijn in ontwikkeling of al gerealiseerd. Voor meer informatie per maatregel kunt u op onderstaande bullets klikken:
Naast het realiseren van P+R voorzieningen, onderzoekt het programma of het nodig is om automobilisten te stimuleren om gebruik te maken van deze voorzieningen. Momenteel inventariseert het programma hoe de P+R voorzieningen gebruikt worden en welke locaties stimulering van gebruik nodig hebben.
Enkele aanpassingen t.o.v. het oorspronkelijke programma zijn:
Last mile ’s-Hertogenbosch-Rosmalen en Veghel
De gerichte mobiliteitsmaatregelen zijn vervallen door te weinig animo vanuit de bedrijven.
P+R Waalwijk A59 - vervallen
Samen met de gemeente kwam het programma tot de conclusie dat de locatie van de P+R aan de Taxandriaweg geen logische plek is. Vervoerorganisatie Arriva gaf in een eerder stadium al aan niet positief te zijn over de komst van een P+R. Bovendien heerst er onduidelijkheid over het behouden van de toerit naar de A59. Deze toerit is een voorwaarde voor een succesvolle P+R op deze locatie. Hiermee kwam een einde aan het project.
Fietsvoorziening Boxtel - vervallen