Van 2018 tot en met 2022 zochten de partners in het programma naar oplossingen om de knelpunten op de A2 tussen Deil en Vught aan te pakken. Eind 2022 leverde dat een pakket aan maatregelen op genaamd de voorkeursbeslissing. Deze beslissing is voornamelijk gericht op een grootschalige verbreding van de A2. Aanvullend zijn er aanpassingen aan knooppunten, op- en afritten vereist. De maatregelen die worden genomen zijn:
- Een verbreding van de A2 tussen knooppunten Deil en Empel met 1 rijstrook per rijrichting: van 3 naar 4 rijbanen;
- Een nieuwe brug over de Waal;
- Deze nieuwe brug komt tussen de Martinus Nijhoffbrug en de spoorbrug. De brug heeft ruimte voor 4 rijstroken in noordelijke richting en een vluchtstrook.
- Een nieuwe brug over de Maas;
- Deze nieuwe brug komt ten oosten van de Maasbrug. De brug heeft ruimte voor 4 rijstroken in noordelijke richting en een vluchtstrook.
- Toevoeging van een derde rijstrook op delen van de parallelrijbaan van de Ring ’s-Hertogenbosch met een maximumsnelheid van 100 km/uur, in combinatie met behoud van de verlaagde snelheid van 100 km/uur op de hoofdrijbaan van de Ring;
- Aanpassen van knooppunt Deil;
- Lostrekken van het weefvak* in het knooppunt. Zo wordt het doorstromingsknelpunt weggenomen.
- Combineren van invoegstrook A2/A15 en uitvoegstrook Meteren.
- Op de verbindingswegen tussen de A15 en A2 richting Waardenburg wordt de invoegstrook vanuit de A15 doorgetrokken tot aan de uitvoegstrook naar Waardenburg. Zo ontstaat een lang weefvak
- Aan- en inpassing van de A2 bij Waardenburg;
- Aanpassen van de westelijke toe- en afrit.
- Inpassen en optimaliseren van de oostelijke afrit.
- Optimaliseren van de inpassing van het oostelijke wegvak.
- Waar nodig maatregelen doorvoeren zodat voldaan wordt aan wetgeving voor milieueffecten.
*Een weefvak is een combinatie van een invoegstrook en uitvoegstrook.
Bekijk de maatregelen op de interactieve maatregelenkaart
Uitwerken lange-termijn-maatregelen vertraagd
Met het vaststellen van de voorkeursbeslissing kwam een einde aan de verkenningsfase van het programma. Normaalgesproken start dan de volgende fase, de planuitwerking, waarin de maatregelen in detail wordt uitgewerkt. Helaas loopt die start vertraging op als gevolg van stikstofprioritering door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dat heeft het volgende tot gevolg:
- Het verder uitwerken van de grootschalige verbreding van de A2, ligt op dit moment stil. Het is niet bekend wanneer de uitwerking wordt hervat. De partners in het programma starten wel met het opstellen van het breed mobiliteitspakket.
- De maatregelen op korte termijn die de partners uitvoeren sinds 2018, gaan door als gepland.