Op deze pagina vindt u veelgestelde vragen over het programma A2 Deil-Vught. Klikt u op een van onderstaande thema's, dan wordt u rechstreeks doorverwezen naar de bijbehorende vragen.
Thema's
Wat is het programma?
Uit onderzoek blijkt dat de A2 tussen de knooppunten Deil en Vught uitgroeit tot een van de grootste fileknelpunten van Nederland. Daarom besloot de minister van Infrastructuur en Waterstaat in 2018 een verkenning te starten naar een oplossing voor dit probleem. Uit deze opdracht is het programma A2 Deil-Vught ontstaan.
Wie werken er samen in het programma?
In het programma A2 Deil-Vught werken de volgende partijen samen: het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, de provincie Gelderland, de provincie Noord-Brabant, regio Rivierenland en de gemeente ’s-Hertogenbosch.
Hoe ziet het programma eruit?
Het programma bestaat grofweg uit twee soorten maatregelen. Het programma werkt op de lange termijn volgens het MIRT aan maatregelen om de regio bereikbaar te houden. Daarnaast vinden er nu al korte-termijn-maatregelen (tot en met 2025) plaats om de drukte op de A2 te verminderen en de veiligheid te vergroten. Deze maatregelen bestaan onder meer uit de inzet van incidentcamera's en slimme verkeerslichten en het verbeteren van parkeermogelijkheden voor fiets en auto bij stations in de hele regio.
Waarom gaat na 10 jaar weer alles op de schop?
Uit berekeningen blijkt dat zonder ingrijpen de weg de drukte niet meer aan kan in 2030. Dan staat de A2 in de top 5 van fileknooppunten in Nederland.
Hoeveel geld is er beschikbaar?
De maatregelen voor de korte termijn (tot en met 2025) kosten samen bijna 46 miljoen euro. Het gaat hierbij om maatregelen voor zowel de auto, de fiets en het openbaar vervoer die tussen 2019 en 2025 gerealiseerd worden. De betrokken partijen (het Rijk, provincie Gelderland, provincie Noord-Brabant, Regio Rivierenland en de gemeente ’s-Hertogenbosch) hebben zich samen garant gesteld voor de financiering hiervan. Om de problemen op de A2 op de lange termijn op te lossen, is 830 miljoen euro gereserveerd op de meerjarenbegroting van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Wat zijn meekoppelkansen en hoe worden die meegenomen?
Een meekoppelkans is “een bovenwettelijke maatregel of project dat raakt aan het project A2 Deil-Vught, maar niet meteen bijdraagt aan de doelstellingen daarvan.” Bij meekoppelen gaat het om het meenemen van aanvullende doelstellingen van partijen (zowel overheden als derden) in de regio. Daarmee kan het programma meerwaarde creëren. Een meekoppelkans kan bijvoorbeeld kansen bieden om de leefbaarheid te verbeteren, problemen in de directe omgeving van de A2 op te lossen, werk- met werk te maken of andere kwaliteiten en functies toe te voegen aan het gebied. Een meekoppelkans wordt aangedragen en getrokken door een lokale, regionale of landelijke partij. De trekker is verantwoordelijk voor de inhoudelijke uitwerking, tijdig rondkrijgen van de financiering van de meerkosten, beheersing van risico’s en besluitvorming.
Wat is MIRT?
MIRT staat voor: Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport. Het is een uitvoeringsprogramma van de rijksoverheid. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt daarin samen met andere overheden aan ruimtelijke projecten en programma's voor elke regio in Nederland. Het programma A2 Deil-Vught maakt onderdeel uit van het MIRT. Klik hier voor meer informatie over MIRT.
Wat zijn de verschillende fasen van een MIRT-traject?
In een MIRT-traject werken de partijen in fasen toe naar een steeds concretere invulling van de opgave. Een traject is op te delen in drie fasen. In de verkenningsfase worden door middel van een grondige probleemanalyse verschillende oplossingen voor de opgave uitgewerkt. Uiteindelijk blijft er één oplossing over. Deze oplossing wordt in de planuitwerkingsfase in detail uitgewerkt. Uiteindelijk is er de realisatiefase. Dan gaat de schop in de grond en wordt de oplossing gerealiseerd.
In welke fase bevindt het programma A2 Deil-Vught zich nu?
In het MIRT-traject is de verkenningsfase met het besluit over de structuurvisie afgerond.
Wanneer is de MIRT- verkenning van start gegaan?
Toenmalig minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft op 4 juni 2018 samen met de betrokken regionale bestuurders de startbeslissing voor de MIRT-verkenning knooppunt Deil - 's-Hertogenbosch - knooppunt Vught getekend. Daarmee was de weg vrij voor de MIRT-verkenning naar een verbetering van de doorstroming op de A2 tussen Deil en Vught. De minister en de regionale partners willen hiermee voorkomen dat de A2 in de toekomst in de top-10 van dagelijkse files komt te staan.
Wat is een startbeslissing?
De startbeslissing is het besluit van de minister om te starten met de verkenning. Hierin is onder andere het doel van de verkenning, over welk gebied de verkenning gaat en wat de focus is van het onderzoek. De startbeslissing was de formele opdracht waar het programma mee werkte.
Hoe ziet de planning eruit?
De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft de verkenning afgerond met het vaststellen van de structuurvisie. De structuurvisie bevat het pakket aan maatregelen om de problemen op en rond de A2 op de lange termijn aan te pakken. Na vaststelling is de structuurvisie gepubliceerd en is ook de Nota van Antwoord verschenen. In de planuitwerkingsfase worden alle maatregelen in detail uitgewerkt. Afgelopen juni maakte minister Harbers in de MIRT-brief bekend dat keuzes moeten worden gemaakt in de volgorde waarin projecten worden voorbereid vanwege de beperkte capaciteit aan deskundigen om stikstofberekeningen en - beoordelingen te toetsen. Het is hierdoor nog niet duidelijk wanneer de planuitwerkingsfase voor de A2 zal starten. De partners blijven wel uitvoering geven aan de korte-termijn-maatregelen. Daarnaast worden de afspraken uit de bestuursovereenkomst uitgewerkt waaronder de oprichting van de Regionale ontwerptafel Rivierenland en de samenstelling van het breed mobiliteitspakket.
Wie neemt de uiteindelijke beslissingen voor het programma?
De minister van Infrastructuur en Waterstaat (Mark Harbers) beslist. De betrokken bestuurders van de partners (verenigd in de stuurgroep A2 Deil-Vught) adviseren de minister daarbij.
Welke maatregelen worden er uitgewerkt volgens de structuurvisie?
Het pakket aan maatregelen bestaat uit:
- Een verbreding van de A2 tussen knooppunten Deil en Empel met 1 rijstrook per rijrichting naar 2x4;
- Maximale inzet op een breed mobiliteitspakket;
- Realisatie van een nieuwe brug over de Waal en een nieuwe brug over de Maas:
- Waalbrug: nieuwe brug tussen de bestaande Martinus Nijhoffbrug en de spoorbrug met ruimte voor 4 rijstroken (rijrichting noord) en een vluchtstrook;
- Maasbrug: ten oosten van de bestaande brug, met ruimte voor 4 rijstroken (rijrichting noord) en een vluchtstrook
- Toevoeging van een derde rijstrook op delen van de parallelrijbaan van de Ring ’s-Hertogenbosch met een maximumsnelheid van 100 km/uur, in combinatie met behoud van de verlaagde snelheid van 100 km/uur op de hoofdrijbaan van de Ring;
- Voor de drie belangrijkste knelpunten in/om knooppunt Deil neemt het programma de volgende maatregelen:
- Lostrekken van het weefvak in het knooppunt op de rangeerbaan A15 links (inclusief 2 kleinere nieuwe kunstwerken);
- Wegnemen van de versmallingen (rijstrookvermindering) in de verbindingswegen en de versmalling bij invoeging op de A15 op het wegvak Deil-Meteren;
- Wegnemen van de versmallingen (rijstrookvermindering) in de verbindingswegen op het wegvak A2 Deil - Waardenburg;
- Behoud en optimalisatie van aansluiting Waardenburg op de huidige locatie:
- Toepassen van een asymmetrisch weefvak tussen knooppunt Deil en aansluiting Waardenburg op het westelijke wegvak;
- Aanpassen van de westelijke toe- en afrit;
- Inpassen en optimaliseren van de oostelijke afrit;
- Optimaliseren van de inpassing van het oostelijke wegvak;
- Waar nodig maatregelen doorvoeren zodat voldaan wordt aan wetgeving voor milieueffecten;
- Duurzaamheid: het doorvoeren van duurzaamheidsmaatregelen (zie pagina 77 van structuurvisie voor een overzicht) indien deze maatregelen gelijke of lagere kosten hebben dan de standaardmaatregelen. In de MIRT-planuitwerking wordt nagegaan of er financiering gevonden kan worden voor uitwerking en realisatie van de duurzaamheidsambities (zie pagina 78 en 79 van structuurvisie voor een overzicht);
- Mogelijke meekoppelkansen: nadere uitwerking en besluitvorming over de meekoppelkansen kan plaatsvinden tijdens de planuitwerkingsfase. Voor een aantal mogelijke meekoppelkansen zijn afspraken al onderdeel van het voorkeursalternatief.
Wat is een breed mobiliteitspakket en waarom is het nodig?
Omdat de verbreding naar 2x4 de doorstromingsproblematiek niet volledig oplost, is maximale inzet nodig op een breed mobiliteitspakket. Samen met de korte-termijn-maatregelen van het programma hebben zij als doel een transitie in het mobiliteitssysteem van de regio te bewerkstellingen en het verkeer op de A2 in de spits 10% te laten afnemen. Het pakket bestaat onder meer uit maatregelen rondom verkeersmanagement, werkgever- en reizigersbenadering en het bevorderen van fiets, OV en hubs zoals carpoolplaatsen en P&R’s.
Hoe wordt er binnen de MIRT-verkenning omgegaan met de geluidsoverlast, luchtkwaliteit en natuur?
Het programma kijkt in het MIRT-traject vooral naar de toekomstige situatie met betrekking tot doorstroming en veiligheid op de A2. De maatregelen uit de structuurvisie moeten onder andere passen binnen de geldende wet- en regelgeving voor luchtkwaliteit en geluid. In de planuitwerking worden de voorgestelde oplossingen uitgebreid beoordeeld op deze aspecten. Ook kijkt het programma naar de gevolgen van de stikstofdepositie bij aanpassingen van de weg.
Waar kan ik terecht met vragen over geluidsoverlast en luchtkwaliteit in de huidige situatie?
Het monitoren van de huidige situatie en het (waar nodig) treffen van maatregelen is belegd bij Rijkswaterstaat. Klik hier voor uitgebreide informatie over de geluidswetgeving.
Voor meer informatie over luchtkwaliteit klikt u hier. Heeft u verdere vragen, neem dan contact op met Rijkswaterstaat.
Hoe is het participatieproces georganiseerd?
Het programma kent een intensief participatieproces samen met de omgeving. Dat zijn onder andere mensen die in de buurt van de A2 wonen, weggebruikers, bedrijven, betrokken overheden en belangenorganisaties. In iedere stap van de verkenning organiseert het programma werksessies met weggebruikers en omwonenden. Daarnaast zijn er bredere informatiebijeenkomsten waar alle geïnteresseerden kennis kunnen nemen van de voortgang en resultaten van de verkenning. Ten tijde van de COVID-19 maatregelen vinden bijeenkomsten online plaats. De stuurgroep wordt geadviseerd door zowel een maatschappelijke als een bestuurlijke adviesgroep. Daarin zijn belangengroepen en overheden vertegenwoordigd.
Waarom wordt de omgeving ook bij het proces betrokken?
Het programma gaat graag in gesprek met de omgeving. Zij kennen de weg het beste en weten welke knelpunten er spelen. Door hen te betrekken in het onderzoek worden er gedragen oplossingsrichtingen bedacht, die aansluiten bij de knelpunten die de omgeving ervaart.
Waar kan ik info vinden over het project en het participatieproces?
Op deze website kunt u alle info over het project en participatieproces vinden. Daarnaast kunt u zich aanmelden voor de nieuwsbrief zodat u automatisch op de hoogte blijft van het laatste nieuws.
Hoe komt duurzaamheid terug in de verkenning?
Duurzaamheid is een belangrijk onderwerp in het MIRT-traject. Duurzaamheid is onderdeel van het beoordelingskader en de uitwerking van de opgave. Het gaat hierbij om meer dan alleen de beoordeling van effecten en of ze passen binnen wettelijke regels. Het programma kijkt ook naar aanvullende ambities en welke duurzaamheidskansen meegenomen kunnen worden.
De verkenning eindigt met een notitie haalbare kansen voor duurzaamheid, die de gezamenlijk vastgestelde duurzaamheidsambities voor de vervolgfasen van het project en waar mogelijk ook al de eerste te nemen maatregelen omvat.