Op deze pagina staan de veelgestelde vragen over het programma A2 Deil - Vught.
- Wat is het programma?
- Wie zitten er in het programma?
- Wat is het uitgangspunt voor het totale programma A2 Deil –’s-Hertogenbosch – Vught?
- Hoe ziet het programma eruit?
- Wat is MIRT?
- Wat is een MIRT-Verkenning?
- Wanneer is de MIRT- Verkenning van start gegaan?
- Wat is een Startbeslissing?
- Wat is het doel van deze MIRT-verkenning?
- Wat gaat er precies gebeuren in de MIRT-Verkenning?
- Hoe ziet de planning eruit?
- Wie gaat er uiteindelijk een beslissing nemen?
- Wat is gebiedsgericht?
- Wanneer gaan jullie aan de slag? waarom duurt dat zo lang?
- Waarom gaat na 10 jaar weer alles op de schop?
- Hoe wordt er binnen de MIRT-verkenning omgegaan met de geluidsoverlast, luchtkwaliteit en natuur?
- Waar kan ik terecht met vragen over geluidsoverlast, luchtkwaliteit en natuur in de huidige situatie?
- Kijken jullie ook naar OV?
- Hoe is het participatieproces georganiseerd?
- Wie is de omgeving?
- Waarom wordt de omgeving ook bij het proces betrokken?
- Er komen steeds meer logistieke bedrijven de snelwegen en ook A2. Nemen jullie dat mee in dit project?
- Hoeveel geld is er beschikbaar? Is dat genoeg?
- Wanneer komen de verkeerscijfers en prognose beschikbaar?
- Waar kan ik info vinden over het project en het participatieproces?
- Wat zijn meekoppelkansen en hoe worden die meegenomen?
- Hoe komt duurzaamheid terug in de verkenning?
- Wat staat er in de concept voorkeursbeslissing van november 2020?
- Wat gaat er op de A2 zelf gebeuren (in het concept voorkeursalternatief)?
- Wat gebeurt er met de aansluiting Waardenburg in dat concept voorkeursalternatief?
- Wat is er besloten over de aansluiting Empel en Rosmalen?
- Wat zijn de plannen voor knooppunt Deil?
- Wanneer kunnen we onze mening over de concept voorkeursbeslissing geven?
- Wanneer stelt de Minister het dan definitief vast?
Antwoorden
1. Wat is het programma?
De A2 dreigt tussen de knooppunten Deil en Vught uit te groeien tot een van de grootste fileknelpunten van Nederland. Om de groei van het verkeer op dit deel van de A2 te beheersen is een pakket van meer dan 20 maatregelen ontwikkeld. Dat noemen we het Programma A2 Deil - 's-Hertogenbosch - Vught. Het gaat daarbij om maatregelen voor zowel de auto, de fiets als het openbaar vervoer die al in de komende jaren gerealiseerd gaan worden en om een verkenning naar lange termijnoploissingen.
2. Wie zitten er in het programma?
Eind 2017 is in het Bestuurlijk Overleg tussen Minister en Regio (BO MIRT) besloten te starten met een samenhangend programma van maatregelen op korte, middellange en lange termijn. Het gaat daarbij om maatregelen voor zowel de auto, de fiets en het openbaar vervoer die al in de komende jaren gerealiseerd gaan worden. De volgende partijen zijn daarbij betrokken: Ministerie Infrastructuur en Waterstaat , Rijkswaterstaat, Provincie Gelderland, Provincie Noord-Brabant, Regio Rivierenland en de gemeente ’s-Hertogenbosch. Zij hebben zich samen garant gesteld voor de financiering van de maatregelen. Tegelijkertijd wordt gewerkt aan oplossingen voor de lange termijn. Ook deze zgn. MIRT -Verkenning wordt door deze partijen betaald.
3. Wat is het uitgangspunt voor het totale programma A2 Deil –’s-Hertogenbosch - Vught
Het uitgangspunt voor het totale Programma A2 Deil - 's-Hertogenbosch - Vught is om gebiedsgericht, integraal en adaptief vorm te geven aan oplossingen voor de problemen op de A2. Gebiedsgericht wil zeggen dat we niet alleen kijken naar de weg en haar directe omgeving, maar ook naar de regio waar de A2 zich doorheen slingert. De studie is integraal om dat we verder kijken dan alleen de verkeerskundige zaken. Hoe zijn de relaties in de regio en met de A2? Hoe is de ruimtelijke opbouw? Zijn er al initiatieven om (extra) verkeer tegen te gaan? Adaptief wil zeggen dat de werkzaamheden en onderzoeken niet in beton gegoten zijn. Als we nieuwe dingen kunnen meenemen doen we dat. Als iets niet blijkt te werken, stoppen we ermee.
Tegelijkertijd is in het Programma A2 een groot onderzoek gestart naar oplossen van de knelpunten op de A2 op langere termijn (na 2025), met uitbreiden van infrastructuur. Deze MIRT-verkenning is in juni 2018 van start gegaan. Waarschijnlijk wordt hij eind 2020 afgerond.
4. Hoe ziet het programma eruit?
Het Programma is opgebouwd uit 4 werkpakketten: Quick Wins, Middellange termijn, Lange Termijn Wegen en Lange Termijn Openbaar Vervoer. De pakketten Quick WIns en middellange termijn zijn inmiddels samengevoegd Het gaat nu om maatregelen die tot 2025 worden uitgevoerd.
5. Wat is MIRT?
De Rijksoverheid werkt samen met andere overheden aan ruimtelijke projecten en programma's voor elke regio in Nederland. MIRT staat voor: Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport. Het is het lange termijn investeringsprogramma van het Ministerie van I en W voor het hele ruimtelijk-fysieke domein.
6. Wat is een MIRT-Verkenning?
Een MIRT-verkenning is de onderzoeksfase waar, vanuit de knelpunten en de daarbij gevonden oplossingsrichtingen, wordt toegewerkt naar één oplossing die de voorkeur heeft. Deze fase eindigt dan ook met een zogenaamde voorkeursbeslissing (eind 2020). In de volgende fase wordt de gekozen oplossing dan verder uitgewerkt.
7. Wanneer is de MIRT- Verkenning van start gegaan?
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft op 4 juni 2018 samen met de betrokken regionale bestuurders de startbeslissing voor de MIRT-verkenning knooppunt Deil - 's-Hertogenbosch - knooppunt Vught getekend. Daarmee was de weg vrij voor de MIRT-verkenning naar een flinke verbetering van de doorstroming op de A2 tussen Deil en Vught op de langere termijn. De minister en de regionale partners willen hiermee voorkomen dat de A2 in de toekomst in de top-10 van dagelijkse files komt te staan.
8. Wat is een Startbeslissing?
De Startbeslissing is het besluit van de minister om te starten met de Verkenning. Hierin is onder andere vastgelegd wat het doel van de Verkenning is, over welk gebied de Verkenning gaat en waar de focus van het onderzoek op ligt. Het is de formele opdracht waar we mee werken.
9. Wat is het doel van deze MIRT-verkenning?
Doel van de MIRT-verkenning is het oplossen van de huidige en toekomstige bereikbaarheidsopgaven op de A2 tussen de knooppunten Deil en Vught. Daarvoor zal de doorstroming in beide richtingen verbeterd moeten worden zodat de betrouwbaarheid van de reistijd en de bereikbaarheid van het gebied worden versterkt.
10. Wat gaat er precies gebeuren in de MIRT-Verkenning?
In de MIRT-verkenning A2 gaan we op zoek naar een voorkeursoplossing voor knelpunten op de A2. Dit doen we samen met alle betrokken partijen uit de omgeving. Eerst brengen we gezamenlijk de knelpunten in beeld (2018 en 2019). Vervolgens gaan we op zoek naar oplossingsrichtingen die passen bij deze knelpunten. Nadat mogelijke oplossingsrichtingen zijn verzameld zullen we van daaruit toewerken naar een voorkeursoplossing (eind 2020). Dit kan ook een pakket aan maatregelen zijn, bestaande uit verschillende oplossingen.
11. Hoe ziet de planning eruit?
Startbeslissing A2 Deil – ’s-Hertogenbosch – Vught
Realisatie kleine maatregelen / Quick Wins
12. Wie gaat er uiteindelijk een beslissing nemen?
De Minister van I en W beslist. De betrokken bestuurders van provincie en gemeenten (de Stuurgroep) adviseert haar.
13. Wat is gebiedsgericht?
De A2 is een weg die gebieden met elkaar verbindt. Tevens is de A2 onderdeel van een gebied. In dit gebied wonen mensen, zijn bedrijven gevestigd en er zijn belangengroepen die allen als geen ander een belang hebben bij de A2. Deze belanghebbenden kunnen veel weten over de weg en de omgeving. We staan dan ook open voor de inbreng van hun informatie. Deze informatie en eventuele plannen kunnen we proberen te koppelen aan de oplossingsrichtingen voor de A2. Vandaar dat we uitgebreid in gesprek gaan in workshops en bijeenkomsten.
14. Wanneer gaan jullie aan de slag? En waarom duurt dat zo lang?
We zijn dus gestart in de zomer van 2018. Tot 2020 hebben we nodig om oplossingen uit te werken, een MER te maken, een Structuurvisie te maken en daarmee tot een voorkeursbeslissing te komen. Daarna start de planuitwerking: weer 2 jaar nodig om tot een gedetailleerd Tracébesluit te komen. Daarna kan er pas gebouwd worden.
Ja, het duurt lang. We moeten zorgvuldig werken. We moeten met een oplossing komen die zo goed mogelijk uitpakt voor de regio en burgers. In de projectgroep van de MIRT-verkenning zitten mensen van de regio, Rijkswaterstaat en een consortium van specialistische bureaus
15. Waarom gaat na 10 jaar weer alles op de schop?
Het lijkt kort geleden, maar inmiddels ligt de A2 er al weer 20 jaar in deze vorm. Uit berekeningen is gebleken dat, als we niets doen, de weg de drukte niet meer aan kan in 2030. Dan staan we in de top 5 van fileknooppunten in Nederland. Om dat te voorkomen moeten we nu weer gaan rekenen, tekenen en oplossingen verkennen en realiseren.
16. Hoe wordt er binnen de MIRT-verkenning omgegaan met de geluidsoverlast, luchtkwaliteit en natuur?
We kijken in de MIRT-verkenning A2 vooral naar de toekomstige situatie met betrekking tot doorstroming en veiligheid op de A2. Uit de MIRT-verkenning komen dus in de eerste plaats oplossingen die gericht zijn op deze onderwerpen. Deze oplossingen moeten straks passen binnen de geldende wet- en regelgeving voor onder andere luchtkwaliteit en geluid. In de nadere uitwerking zullen de voorgestelde oplossingen dus worden beoordeeld en vergeleken op deze aspecten. Waar nodig worden er dan ook maatregelen voorgesteld ten aanzien van geluid en luchtkwaliteit. Ook kijken we naar de gevolgen van de stikstofdepositie bij aanpassingen van de weg.
17. Waar kan ik terecht met vragen over geluidsoverlast en luchtkwaliteit in de huidige situatie?
Het monitoren van de huidige situatie voor deze aspecten en het (waar nodig) treffen van maatregelen is belegd bij Rijkswaterstaat. De volgende website van Rijkswaterstaat bevat uitgebreide informatie over hoe geluidswetgeving werkt en welke mogelijkheden Rijkswaterstaat heeft om maatregelen te treffen als dat nodig is: https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/wetten-regels-en-vergunningen/geluid-langs-rijkswegen
Ook voor luchtkwaliteit bestaat er een dergelijke website:
https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/wegbeheer/natuur-en-milieu/luchtkwaliteit/Op deze websites vindt u ook hoe u contact op kunt nemen met Rijkswaterstaat bij vragen over deze onderwerpen: https://www.rijkswaterstaat.nl/over-ons/contact/index.aspx
18. Kijken jullie ook naar Openbaar Vervoer (OV)?
Binnen de verkenning kijken we naar alle maatregelen, ook naar oplossingen met het openbaar vervoer. Als het gaat om grootschalige maatregelen dan worden deze bestudeerd in de lange termijn OV maatregelen. Voor de korte termijn werken we aan verbetering van openbaar vervoer knooppunten en de mogelijkheid van extra buslijnen. Zo is er eind 2019 een nieuwe spitslijn tussen Maaspoort en station 's-Hertogenbosch gestart.
19. Hoe is het participatieproces georganiseerd?
Deze Verkenning kent van een intensief participatieproces samen met weggebruikers, betrokken overheden, omwonenden, belangenorganisaties en overige stakeholders zoals bedrijven. In iedere stap van de Verkenning organiseren we werksessies met weggebruikers en omwonenden, waarin we met geïnteresseerden aan de slag gaan. Ook zijn er bredere informatiebijeenkomsten waar alle geïnteresseerden kennis kunnen nemen van de voortgang en resultaten van de verkenning. Ten tijde van de COVID19 maatregelen moeten we dat uiteraard online doen.
20. Wie is de omgeving?
De omgeving zijn o.a. bewoners die in de buurt van de A2 wonen, weggebruikers, bedrijven in het gebied, belangenorganisaties en natuurorganisaties. Onder de omgeving verstaan we daarnaast ook de overheden in het gebied, zoals gemeenten, waterschappen en provincies.
21. Waarom wordt de omgeving ook bij het proces betrokken?
We willen heel graag in gesprek met de weggebruikers, bedrijven gevestigd aan de A2, bewoners en andere groepen die een belang hebben bij de A2 . Zij kennen de weg het beste en weten welke knelpunten er spelen. Door hen een centrale rol te geven in het onderzoek worden er gedragen oplossingsrichtingen bedacht, die aansluiten bij de knelpunten die de weggebruikers ervaren.
22. Er komen steeds meer logistieke bedrijven langs de snelwegen en ook A2. Nemen jullie dat mee in dit project?
Logistieke bedrijven die gevestigd zijn aan de A2 maken onderdeel van de omgeving en deze worden uitgenodigd om deel te nemen aan het participatieproces. Ook is een van de quick wins specifiek gericht op de logistieke sector. Daar zijn logistieke managers aan het werk gezet.
23. Hoeveel geld is er beschikbaar? Is dat genoeg?
De maatregelen voor de korte termijn kosten samen bijna 46 miljoen euro. Het gaat daarbij om maatregelen voor zowel de auto, de fiets en het openbaar vervoer die al in de komende jaren gerealiseerd gaan worden. De betrokken partijen (Rijk, Provincie Gelderland, Provincie Noord-Brabant, Regio Rivierenland en de gemeente ’s-Hertogenbosch) hebben zich samen garant gesteld voor de financiering hiervan. Om de problemen op de A2 op de lange termijn op te lossen is 430 miljoen euro gereserveerd op de meerjarenbegroting van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
24. Wanneer komen de verkeerscijfers en prognoses beschikbaar?
Die cijfers komen beschikbaar bij de zienswijzeprocedure (vooorjaar 2021).
25. Waar kan ik info vinden over het project en het participatieproces?
Op deze website www.mirtA2deilvught.nl kunt u alle info over het project en participatieproces vinden. Daarnaast kunt u zich aanmelden voor de nieuwsbrief zodat u automatisch op de hoogte blijft.
Ook is er de pagina A2inbeeld, waarin u de meest sctuele stand van zaken vindt rondom de uitgewerkte alternatieven in de Verkenning
26. Wat zijn meekoppelkansen en hoe worden die meegenomen?
Een meekoppelkans is een bovenwettelijke maatregel of project dat raakt aan het project A2 Deil-Vught, maar niet meteen bijdraagt aan de doelstellingen daarvan. Bij meekoppelen gaat het om het meenemen van aanvullende doelstellingen van partijen (zowel overheden als derden) in de regio. Daarmee kunnen we meerwaarde creëren.
Een meekoppelkans kan bijvoorbeeld kansen bieden om de leefbaarheid te verbeteren, problemen in de directe omgeving van de A2 op te lossen, werk- met werk te maken of andere kwaliteiten en functies toe te voegen. Door het tegelijkertijd uitwerken en realiseren van verschillende maatregelen kan er bijvoorbeeld een beter resultaat bereikt worden, de overlast van uitvoering voor de omgeving worden beperkt of kosten worden bespaard.
Een meekoppelkans wordt aangedragen en getrokken door een lokale, regionale of landelijke partij. De trekker is verantwoordelijk voor de inhoudelijke uitwerking, tijdig rondkrijgen van de financiering van de meerkosten, beheersing van risico’s en besluitvorming.
27. Hoe komt duurzaamheid terug in de verkenning?
Duurzaamheid is een belangrijk onderwerp in de MIRT-verkenning A2 Deil-Vught. Het aspect duurzaamheid is onderdeel van het beoordelingskader en maakt dus onderdeel uit van de uitwerking van de opgave. Echter, het gaat om meer dan alleen de beoordeling van effecten en of ze passen binnen wettelijke regels. We kijken ook naar aanvullende ambities en welke duurzaamheidskansen kunnen worden geïntegreerd of meegekoppeld.
Zo kan vanuit een duurzame ambitie gewerkt worden aan innovatief duurzaam ontwerpen, realiseren en beheren. Hiermee wordt duurzaamheid een integraal onderdeel van de te realiseren oplossing. Wat zijn bijvoorbeeld de mogelijkheden voor een klimaatneutraal en circulair ontwerp en hoe zit dat voor duurzame mobiliteit? Of zijn er meekoppelkansen voor fiets of energieopwekking vanuit het gebied?
De verkenning eindigt met een notitie haalbare kansen voor duurzaamheid, die de gezamenlijk vastgestelde duurzaamheidsambities voor de vervolgfasen van het project en waar mogelijk ook al de eerste te nemen maatregelen omvat.
28. Wat gaat er op de A2 zelf gebeuren (in het concept voorkeursalternatief)?
Er is nu een concept-voorkeursalternatief voor de A2 afgesproken. Dit valt binnen de concept-voorkeursbeslissing over de A2.
De concept-voorkeursbeslissing bestaat uit verschillende onderdelen:
- Een concept Voorkeursalternatief voor de A2 Deil – ’s-Hertogenbosch – Vught. Dat concept-voorkeursalternatief bestaat weer uit twee onderdelen:
- Maatregelen aan de infrastructuur op en vlak langs de A2 Daarvoor reserveert het Rijk een bedrag van € 830 miljoen.
- Een daarbij horend regionaal pakket aan brede mobiliteitsmaatregelen Dat noemen we het Brede Mobiliteitspakket, Het zijn o.a. maatregelen op het vlak van werkgeversbenadering, fiets, smart mobility, verkeersmanagement en regionaal openbaar vervoer. Dit pakket geldt voor de periode 2021-2030 en kost € 45 miljoen.
De Brabantse regio (provincie Noord-Brabant en gemeente ’s-Hertogenbosch) heeft daarvoor € 22,5 miljoen toegezegd. De Gelderse regio (provincie Gelderland en regio Rivierenland) spant zich in om maximaal hetzelfde bedrag toe te zeggen. Dit wordt gedaan op basis van de verdere uitwerking van de maatregelen.
- Aanvullende mobiliteitsmaatregelen om het mobiliteitssysteem rond de A2 te verbeteren. Voorbeelden daarvan zijn:
- Maatregelen bij Waardenburg en Velddriel om de leefbaarheid te verbeteren en sluipverkeer tegen te gaan.
- Maatregelen om de bereikbaarheid aan de oostzijde van ’s-Hertogenbosch te verbeteren (Empel, Groote Wielen, Rosmalen). Denk daarbij aan aanpassingen aan het wegennet rondom de aansluiting Rosmalen (Bruistensingel). Hiervoor is € 10 miljoen gereserveerd.
- Daarnaast is afgesproken dat het Rijk en de Provincie Gelderland in gesprek gaan over de A15 tussen Deil en Valburg. Dit doen ze als de nieuwe verkeersvoorspellingen voor 2030/2040 daar aanleiding voor geven. Die cijfers komen in de loop van 2021 beschikbaar.
29. Wat gaat er op de A2 zelf gebeuren (in het concept voorkeursalternatief)?
Er is dus een concept-voorkeursalternatief afgesproken. Een concept, omdat er nog een aantal zaken uitgezocht worden. En u moet, als omwonende of eigenaar van een bedrijf, natuurlijk nog uw mening kunnen geven over de plannen. Dat gaat via een ‘zienswijzeprocedure’. Daarna worden de plannen pas definitief.
De maatregelen die aan en vlak langs de A2 zelf worden genomen zijn:
- Op het gedeelte Deil-Empel komt een extra rijstrook aan beide kanten. De weg wordt daar 2x4 rijstroken breed (nu 2x3).
- Een extra brug over de Waal, tussen de huidige brug en de spoorbrug. Het verkeer richting het noorden gaat gebruik maken van deze brug.
- Een extra brug over de Maas, ten oosten van de huidige brug. Ook hier gaat het verkeer richting het noorden gebruik maken van deze brug.
- De parallelbanen van de A2 bij ’s-Hertogenbosch krijgen overal 3 rijstroken. Op zowel de hoofdrijbanen als de parallelbanen wordt de snelheid structureel 100 km/uur.
- Verbeteringen in Knooppunt Deil.
- Verbeteren van de bestaande aansluiting Waardenburg.
- Combineren van de invoeg-/uitvoegstroken op de A59 bij ’s-Hertogenbosch tussen Maaspoort en knooppunt Empel.
Een aantal onderzochte maatregelen is niet terecht gekomen in het concept-voorkeursalternatief. Dit zijn:
- de verplaatsing van aansluiting Waardenburg
- een nieuwe aansluiting bij Empel.
- extra fietspaden over de nieuwe bruggen.
30. Wat gebeurt er met de aansluiting Waardenburg in dat concept voorkeursalternatief?
De aansluiting Waardenburg blijft op de bestaande locatie
Uit het onderzoek bleek dat verplaatsing van de aansluiting voor de doorstroming op de A2 niet voldoende verschil maakt ten opzichte van geen verplaatsing. Voor de verkeersveiligheid op de A2 blijkt dat het verplaatsen voor- en nadelen heeft. De conclusie is dat er verkeerskundig niet voldoende reden is voor een verplaatsing van de aansluiting Waardenburg.
De komende maanden wordt de inpassing en de verbetering van de bestaande aansluiting op de bestaande locatie uitgewerkt. Als de eerste technische uitwerkingen klaar zijn, leggen we die voor aan de bewoners en bedrijven in Waardenburg. Naar verwachting is dat rond maart 2021 (zie ook verder paragraaf Vervolg en Planning).
Tegelijk met de uitwerking van de inpassing en verbetering van de aansluiting Waardenburg werken de Provincie Gelderland en de Regio Rivierenland aan oplossingen voor leefbaarheid en het sluipverkeer.
31. Wat is er besloten over de aansluiting Empel en Rosmalen?
Rondom de aansluiting Rosmalen (Bruistensingel) en knooppunt Empel zijn nu veel problemen:
- Er staan vaak files op dat deel van de A2.
- Er wil ook veel verkeer in- en uitvoegen op dat stuk A2. Samen zorgt dat voor verkeersonveilige situaties met verkeersongevallen tot gevolg.
- Vanuit Rosmalen en de wijken Empel en De Groote Wielen is het bovendien vaak lastig om de A2 te bereiken. Vooral in de spits is het heel druk op het gemeentelijke wegennet. Daardoor loopt de aansluiting Rosmalen vast. Zeker met de toekomstige woningbouw op De Groote Wielen kan dit nog erger worden.
Er is gezocht om dat met maatregelen op de A2 te verbeteren. Zo hebben we gekeken naar de mogelijkheid van een extra aansluiting tussen knooppunt Empel en de Maasbrug. Een andere mogelijke oplossing is het toevoegen van een ‘extra arm’ aan knooppunt Empel richting de Groote Wielen/Rosmalen.
Beide oplossingen blijken technisch niet haalbaar. Daarnaast geven ze nauwelijks een verbetering van de doorstroming op de A2. Wel hebben ze grote gevolgen voor de omgeving (verdwijnen van woningen en bedrijven, aantasting natuurwaarden) en gaat de verkeersveiligheid op de A2 erop achteruit. Kortom: dit zijn geen haalbare oplossingen.
De gemeente gaat nu verder werken aan een pakket aan maatregelen waarmee de bereikbaarheid aan de oostzijde van ’s-Hertogenbosch verbeterd kan worden. Denk aan aanpassingen op het onderliggende wegennet, met name nabij de aansluiting Rosmalen (Bruistensingel). Daarvoor is € 10 miljoen gereserveerd.
Bij de onderzoeken worden de bewoners betrokken. De studie start voorjaar 2021.
32. Wat zijn de plannen voor knooppunt Deil?
De onderzoeken die het knooppunt Deil beter moeten maken worden begin 2021afgerond. Het gaat daarbij met name om de verbindingen van het oosten (A15) naar het zuiden (A2) en van het zuiden (A2) naar het westen (A15).
33. Wanneer kunnen we onze mening over de concept voorkeursbeslissing geven?
Het concept-voorkeursalternatief is voor het grootste gedeelte van het traject klaar. De eerste maanden van 2021 worden er nog een aantal zaken uitgezocht, vooral rondom knooppunt Deil en aansluiting Waardenburg. Als er een concept-ontwerp van aansluiting Waardenburg is, bespreken we dat met inwoners en bedrijven in en rond Waardenburg. Naar verwachting is dat in maart 2021. Daarna worden de technische ontwerpen afgerond.
Met die nieuwe ontwerpen worden de documenten die horen bij de voorkeursbeslissing opgesteld. Zoals de milieueffectrapporten, de Ontwerpnota en de Ontwerp Structuurvisie. Die zullen, denken we, voor de zomervakantie klaar zijn.
De Stuurgroep A2 Deil-Vught en de minister van Infrastructuur en Waterstaat stellen dan de documenten vast. Daarna start de zienswijzeprocedure. Dan worden de documenten gepubliceerd en kan iedereen die dat wil zijn of haar mening geven over de concept-voorkeursbeslissing voor de A2 Deil-Vught. Dat heet het ‘indienen van een zienswijze’.
De ingediende zienswijzen worden allemaal gelezen en er wordt bekeken of en hoe ze mee worden genomen bij de besluitvorming. De reacties op alle zienswijzen worden beschreven in een Nota van Antwoord.
Dat zou voor of na de zomervakantie 2021 kunnen zijn. Het exacte moment waarop de zienswijzeprocedure kan beginnen is nog onzeker. Dit hangt ook af van het verloop van de kabinetsformatie na de Tweede Kamerverkiezingen in maart 2021. En wanneer er een Minister is die de documenten vast kan stellen.
34. Wanneer stelt de Minister het dan defintief vast?
De Minister stelt het defintieve Voorkeursbesluit vast na de zienswijzeprocedure (zie vraag 33) Dat zou voor of na de zomervakantie 2021 kunnen zijn. Het exacte moment waarop de zienswijzeprocedure kan beginnen is nog onzeker. Dit hangt ook af van het verloop van de kabinetsformatie na de Tweede Kamerverkiezingen in maart 2021. En wanneer er een Minister is die de documenten vast kan stellen.
Uiteindelijk stelt de Minister het definitieve Voorkeursbesluit vast, vermoedelijk in de tweede helft van 2021.
Daarna begint de fase van planuitwerking. Die zal circa 3 jaar duren. In de planuitwerking wordt het voorkeursalternatief in detail uitgewerkt tot een Tracébesluit.