Aanleiding
De trein is zeer geschikt alternatief voor de auto. Vanaf station ’s-Hertogenbosch Centraal rijden er op dit moment zes intercity’s per uur tussen Eindhoven, ’s-Hertogenbosch en Utrecht. Deze korte termijn maatregel heeft als doel het knooppunt station ’s-Hertogenbosch Centraal te versterken. Daarmee wordt de trein een aantrekkelijker reisalternatief voor de auto. Dat zorgt voor minder verkeer op de A2.
Het programma onderzoekt wat nodig is om het station aantrekkelijker te maken. Zowel voor de korte termijn als voor de lange termijn plannen voor het station en de duurzame ambities van de gemeente ‘s-Hertogenbosch.
Inmiddels is de stuurgroep akkoord met een pakket aan kansrijke maatregelen:
- Een tijdelijke fietsenstalling met 800 plaatsen aan de westzijde van het station. De stalling komt op de plek van de huidige fietsenstalling op het Leonardo da Vinciplein en is bedoeld voor de komende 10 à 12 jaar. Na 2030 wordt het station grootschalig verbouwd, waardoor er op deze plaats geen plek meer is voor een fietsenstalling. Klik hier voor meer informatie over de uitbreiding van de fietsenstalling aan de westzijde van het station in 's-Hertogenbosch.
- Een extra uitgiftepunt voor deelfietsen aan de westzijde van het station. Deze wordt geïntegreerd in de gebouwde, uitgebreide fietsenstalling.;
- Maatregelen ter verbetering van looproutes en bewegwijzering;
- Stimuleringsmaatregelen om werknemers rondom het station meer per trein te laten reizen.
De fietsenstalling ligt straks aan de snelle fietsroute F2 Zaltbommel – ‘s-Hertogenbosch. Ook dit snelle fietspad is een korte-termijn-maatregel uit het programma A2 Deil-Vught.