Aanleiding
De trein is zeer geschikt alternatief voor de auto. Vanaf station ’s-Hertogenbosch Centraal rijden er op dit moment zes intercity’s per uur tussen Eindhoven, ’s-Hertogenbosch en Utrecht. Deze korte termijn maatregel heeft als doel het knooppunt station ’s-Hertogenbosch Centraal te versterken. Daarmee wordt de trein een aantrekkelijker reisalternatief voor de auto. Dat zorgt voor minder verkeer op de A2.
Het programma onderzoekt wat nodig is om het station aantrekkelijker te maken. Zowel voor de korte termijn als voor de lange termijn plannen voor het station en de duurzame ambities van de gemeente ‘s-Hertogenbosch.
Inmiddels is de stuurgroep akkoord met een pakket aan kansrijke maatregelen:
- Een tijdelijke fietsenstalling met 800 plaatsen aan de westzijde van het station. De stalling komt op de plek van de huidige fietsenstalling op het Leonardo da Vinciplein en is bedoeld voor de komende 10 à 12 jaar. Na 2030 wordt het station grootschalig verbouwd, waardoor er op deze plaats geen plek meer is voor een fietsenstalling.
- Een extra uitgifte punt voor 275 OV-fietsen aan de westzijde van het station;
- Maatregelen ter verbetering van looproutes en bewegwijzering;
- Stimuleringsmaatregelen om werknemers rondom het station meer per trein te laten reizen.
De nieuwe stalling komt op de plek van de huidige fietsenstalling op het Leonardo da Vinciplein
Het programma bereidt op dit moment de realisatie van de fietsenstalling voor. Het ontwerp is afgerond en de omgevingsvergunning is aangevraagd. In april 2023 start de aannemer met de bouw van de fietsenstalling Het streven is de fietsenstalling uiterlijk begin 2024 gereed te hebben. De fietsenstalling ligt straks aan de snelle fietsroute F2 Zaltbommel – ‘s-Hertogenbosch. Ook dit snelle fietspad is een korte-termijn-maatregel uit het programma A2 Deil-Vught.