In het najaar van 2019 rondde het programma een verkennend onderzoek af naar de afstemming van verstedelijking en bereikbaarheid in de regio ’s-Hertogenbosch - Rivierenland.
Aan de hand van drie verstedelijkingsscenario’s onderzoekt de studie wat de effecten zijn op bereikbaarheid, mobiliteit en CO2-uitstoot. De drie scenario’s zijn:
- Verdichten in de stad: bouw van nieuwe woningen uitsluitend binnen de ring van auto(snel)wegen in ’s-Hertogenbosch;
- Verdichten rondom OV-knooppunten: bouw van nieuwe woningen binnen het invloedsgebied van diverse stations in de gehele regio;
- Uitbreiding in woonlandschappen: bouw van nieuwe woningen in diverse grote en middelgrote kernen in de regio.
Het onderzoek toont het volgende aan:
- Meer stedelijke dichtheid heeft een grote en gunstige invloed op de bereikbaarheid van de regio. Door stedelijke verdichting liggen bestemmingen dichter bij elkaar waardoor het gebruik van de auto afneemt;
- Meer stedelijk verdichten leidt tot minder voertuigverliesuren op de A2 tussen knooppunt Deil en knooppunt Vught. Het leidt ook tot minder voertuigverliesuren op het hele regionale (hoofd)wegennet en tot een structurele verandering in de vervoerswijzekeuze van reizigers. Meer mensen gaan fietsen en lopen en gebruik maken van het openbaar vervoer;
- Meer stedelijk verdichten leidt ook tot grotere economische baten en minder CO2-uitstoot.
In het Bestuurlijk Overleg Leefomgeving is met de Minister afgesproken om de uitkomsten van dit onderzoek mee te nemen in een verstedelijkingsstrategie voor het stedelijk netwerk van heel Brabant. Binnen het programma ligt deze korte termijn maatregel daardoor stil.