Aanleiding
De problemen op de A2 en de situatie op de lokale wegen zijn aanleiding om te werken met Netwerkbreed gecoördineerd verkeersmanagement. Zo is er een samenhang tussen de verkeerssituatie op de ring A2/A59 en de verkeerssituatie op provinciale wegen en in gemeenten. Wanneer het verkeer vaststaat op de ring, merken weggebruikers dat bijvoorbeeld in 's-Hertogenbosch waar ook vertraging optreedt.
Doel en aanpak
Het doel van dit project is het optimaliseren van de verkeersafwikkeling op de A2 en bij de aansluitingen. Systemen langs de weg, zoals (intelligente) verkeerslichten, apps en dynamische borden, communiceren met elkaar. Met deze nieuwe, slimme systemen kunnen we het verkeer veel beter sturen, zowel van het onderliggend wegennet naar de A2 als andersom. Daarnaast kunnen wegbeheerders (gemeente en provincie) sneller reageren op incidenten. Dit komt de veiligheid en doorstroming van het verkeer ten goede. Benieuwd naar meer informatie over de slimme systemen, lees dan het verhaal van Joost en Tom die dagelijks aan het systeem werken. En het interview met Akke en Luc over de bijzondere samenwerking tussen verschillende partners.
Stand van zaken
Het programma installeerde tot nu toe op vijf locaties de nieuwe verkeerslichtenregeling met doseerfunctie. Daarnaast zijn ook matrixborden aangebracht en een verkeersmanagementsysteem aangelegd. Dit systeem maakt het mogelijk verkeerslichten op afstand aan te sturen wanneer verkeersdrukte op de A2 daarom vraagt.
De vijf locaties zijn:
- Aansluiting 48 Rosmalen (A59)
- Aansluiting 47 Maaspoort (A59)
- Aansluiting 20 Rosmalen (A2)
- Aansluiting 21 Veghel/N279 (A2)
- Aansluiting 19 Kerkdriel (A2)
Deze korte-termijn-maatregel is in het voorjaar van 2024 afgerond.