Aanleiding
Binnen het programma onderzochten we de mogelijkheid om de breedte van de rijstroken op de Maasbrug op te rekken. Hierbij keek het programma naar een andere constructie van de middenberm om zo ruimte te winnen. We bestudeerden daarnaast de mogelijkheid om de geluidsschermen aan te passen. De geluidschermen zorgen op dit moment voor een vernauwend effect. Tot slot werkte het programma aan een verbetering van de doorstroming door snelheidsverschillen vanaf knooppunt Empel weg te nemen.
Doel en aanpak
De conclusies uit de onderzoeken waren als volgt:
- De huidige rijstrookbreedtes leveren al een maximale capaciteit van voertuigen op. Het verbreden van de brug is niet mogelijk vanwege de beperkte draagkracht en te zware belasting van de brug;
- Geluidsschermen verwijderen is wettelijk gezien niet mogelijk. Het inzetten van transparante geluidsschermen draagt onvoldoende bij aan het beperken van de trechtering. Transparante schermen zorgen daarnaast voor afleiding;
- In 2018 werd een proef met dynamische maximumsnelheden gehouden. Hierbij is er sprake van een verlaging naar 90 kilometer per uur in de ochtend- en avondspits. De proef gold voor het traject vanaf knooppunt Empel tot vlak voorbij de Martinus Nijhoffbrug. Klik hier voor meer informatie.
Status
De Maasbrug verbreden op basis van bovenstaande maatregelen bevordert de doorstroming onvoldoende. Daarom besloot het programma om deze maatregelen niet verder uit te werken. Binnen de MIRT-Verkenning werkt het programma aan een grootschalige verbreding van de Maasbrug.